Multe website-uri de știri din domeniul transportului și alți experți, se întrec în oferirea de informații pe subiectul „Pachetul de Mobilitate” care vin să ajute colegii transportatorii cu aspecte ce țin de legislație, amenzi, derogări, termene de aplicare, etc.
Teoria ca teoria, practica ne omoară!
De cele mai multe ori transportatorii petrec ore întregi citind pagini pe tema „Pachetului de Mobilitate” care parcă nu se mai sfârșesc și cel mai adesea în gândul lor apar următoarele întrebări practice:
- Ce se întâmplă dacă am un control?
- Ce documente trebuie să pregătesc?
- Care sunt țările unde s-au efectuat deja controale?
- Cum se desfășoară un control?
De cele mai multe ori rămân fără un răspuns concret…
Controale privind Pachetul de Mobilitate
De la intrarea în vigoare a Pachetului de Mobilitate pe 2 februarie 2022, conform informațiilor pe care le avem de la partenerii noștri transportatori, am analizat modul în care fiecare dintre țări a realizat aplicarea acestor măsuri.
Până în prezent am colectat numeroase informații pe care le veți găsi detaliate pe scurt în acest articol.
Începând cu 10.10.2022, pe baza datelor colectate, țările care au folosit cel mai mult portalul IMI pentru a implementa inspecția în transport au fost:
- Danemarca
- Franța
- Austria
Bine de știut – inspecția se bazează atât pe verificarea rutieră prealabilă, cât și pe selecția aleatorie dintre certificatele IMI efectuate și înregistrate în platformă.
Transportatorii care au suferit cele mai multe inspecții pe tema Pachetului de Mobilitate au fost din următoarele țări:
- România
- Polonia
- Ungaria
- Bulgaria
Top 5 documente cele mai solicitate în controale:
- CMR-ul / documente de transport;
- Datele înregistrate de tahograf;
- Contractul de munca;
- Fluturașul de salariu;
- Dovada plăților;
- Detașările IMI;
- Formularul A1;
- Tahograf (pe hârtie – pentru vehiculele fără tahograf, ex. autoutilitarele);
Spre exemplu în Franța s-au înăsprit inspecțiile rutiere în ceea ce privește respectarea regulamentului privind programul de condus, șoferii vehiculelor de până la 3,5 tone, inclusiv cei din străinătate, trebuie să își înregistreze timpul de lucru și odihnă atunci când sunt pe teritoriul Franței.
Acest lucru trebuie făcut din momentul în care intră pe teritoriul țării și până când îl părăsesc.
Înregistrările privind timpul de lucru trebuie salvate într-un registru special creat în acest scop (Livret individuel de contrôle sur Carte de Control).
În situația nedeținerii unei Cărți Individuale de Control sau a unui alt document care să confirme timpul de lucru se va aplica, pe teritoriul Franței, o sancțiune de 135 EUR (infracțiune de clasa 4). Această sumă poate fi redusă la 90 de euro sau crescută până la 750 de euro.
Atenție la neatenție…
Din păcate am întâlnit mulți transportatori care evită să se pregătească cu documentația corespunzătoare în caz de control, motivul este unul simplu „nu am avut niciodată un control, ce rost are să pierd timp și bani cu obținerea acestor documente?”.
De luat aminte este faptul că organele de control străine, indiferent că este vorba de cele din Austria, Germania, Franța sau Italia încep să intensifice acțiunile de control și să pedepesească aspru transportatorii „nepregătiți”.
Documente recomandate atunci când circulați pe drumurile europene
Din experiența noastră și recomandările specialiștilor, următoarele documente este bine să le aveți la bordul vehiculului în caz de control:
- Contractul de muncă (tradus îl limba țării pe care o tranzitează);
- CMR-ul;
- Declarația IMI;
- Atestatul Macron (unde este cazul);
- Formularul A1;
- Tahograf (pe hârtie) pentru vehiculele care nu au tahograf;
- Actele necesare oricărui șofer: (act identitate, permis conducere, atestate necesare);