Pentru o gestionare eficientă a transporturilor și activității flotei, informațiile concrete și complete privind Pachet de Mobilitate 1 sunt indispensabile pentru a avea totul sub control.
Anul 2022 a adus multe schimbării în ceea ce privește Pachet de Mobilitate 1, însă important este să rămâi informat corect și în timp util despre noile reglementări ale Pachetului Mobilitate 1.
De asemenea, trebuie să fii la curent în timp real cu orice schimbare apare, pentru că în următorii ani vor apărea tot mai multe modificări aferente Pachet de Mobilitate 1. În acest articol îți vom prezenta toate informațiile de care ai nevoie pentru a fi la curent cu toate schimbările legislative recente din domeniul transportului si cu noile reglementări ale Pachetului Mobilitate 1.
Documente necesare la bordul mașinii – Noi reglementări ale Pachetului Mobilitate 1
Un lucru prioritar de luat în evidență este legat de documentele necesare pe care fiecare șofer este obligat să le aibă la bordul mașinii atunci când acesta are curse în țările europene.
Documentele în cauză sunt după cum urmează:
- Contractul de muncă (tradus îl limba țării pe care o tranzitează);
- CMR-ul;
- Declarația IMI;
- Atestatul Macron (unde este cazul);
- Formularul A1;
- Tahograf (pe hârtie);
- Actele necesare oricărui șofer: (act identitate, permis conducere, atestate necesare);
Declarații IMI
Pentru Pachet de Mobilitate 1, declarația IMI a devenit obligatorie de completat în portalul online special destinat, cel târziu până la începutul perioadei de detașare.
Obligativitatea înregistrării șoferilor în platforma IMI este (din punct de vedere a Comisiei Europene) de a ameliora funcționarea pieţei unice, facilitând cooperarea administrativă şi asistenţa reciprocă dintre statele membre.
În acest sens, TOȚI șoferii care efectuează o operațiune de încărcare sau descărcare într-o anume țară din UE au obligația de a completa declarația IMI și de a avea acest document la bord.
Pentru mai multe informații, accesează acest link.
Formular A1
Tot la capitolul documente necesare pentru Pachet de Mobilitate 1, este important de știut faptul că deținerea la bordul mașinii a formularului A1 este obligatorie.
Deși obținerea formularului A1 poate fi un proces anevoios, CargoTrack îți oferă suport. În acest sens, intră aici pentru mai multe detalii.
Licența de transport 2,5 -3,5 tone
Un impediment pentru unii manageri de flotă a constat în obligativitatea licenței de transport pentru vehiculele cu masa maximă autorizată de peste 2,5 tone.
Astfel, toate vehiculele care depășesc 2,5 tone sunt nevoite să obțină licența de transport, emisă de către ARR (Autoritatea Rutieră Română).
Portalul oficial A.R.R. a fost creat pentru verificarea datelor accesibile publicului din Registrul Electronic Național al Operatorilor de Transport. Pentru accesarea acestor date este nevoie să înregistrați un cont. Accesul în cont se va face pe baza plății unui abonament anual (41 ron).
Pentru mai multe informații privind licența de transport pentru vehiculele între 2,5 și 3,5 tone, accesează acest link.
Timpul de condus
În cazul timpilor de condus, Pachet de Mobilitate 1 permite 9 ore pe zi (și de două ori pe săptămână până la 10 ore pe zi) și 56 de ore pe săptămână (maximum 90 de ore în două săptămâni).
Totuși, în cazuri speciale, se permite o oră sau două în plus de condus pentru a ajunge la domiciliu sau la sediul companiei când începeți o perioadă de repaus.
Timpul de lucru include toate activitățile de transport rutier, precum:
- Condusul;
- Încărcarea și descărcarea;
- Asistarea pasagerilor la urcarea și coborârea din vehicul;
- Curățenia și întreținerea tehnică;
- Supravegherea încărcării și descărcării mărfurilor;
- Formalitățile administrative;
Important! Cel puțin o dată la patru săptămâni, șoferul trebuie să se întoarcă la sediul angajatorului sau la domiciliu pentru a beneficia acolo de o perioadă normală de repaus săptămânal (sau de o perioadă de repaus mai lungă pentru a compensa o perioadă de repaus redusă).
Care sunt șoferii care NU intră sub incidența directivei detașării?
Șoferii care efectuează următoarele operațiuni NU intră sub incidența Directivei detașării:
Conform art. 5 3 din Legea 16/2017 privind detașarea transnațională introdus prin OG 12/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul transporturilor rutiere:
a) efectuează operațiuni de transport rutier bilateral de mărfuri;
b) efectuează, pe lângă efectuarea unei operațiuni de transport rutier bilateral, o activitate de încărcare și/sau descărcare în statele membre sau în țările terțe pe care le tranzitează, cu condiția ca aceștia să nu încarce mărfuri și să le descarce în același stat membru;
c) efectuează maximum două activități suplimentare de încărcare și/sau descărcare în statele membre sau în țările terțe pe care le tranzitează, cu condiția de a nu încărca sau descarcă mărfuri în același stat membru, atunci când operațiunea de transport rutier bilateral începută în statul membru de stabilire, în cursul căreia nu a fost efectuată nicio activitate suplimentară, este urmată de o operațiune de transport rutier bilateral către statul membru de stabilire;
d) efectuează operațiuni de transport rutier bilateral de persoane;
e) în cadrul transportului rutier bilateral de persoane efectuează o îmbarcare de persoane și/sau o debarcare de persoane în statele membre sau în țările terțe pe care le traversează, cu amendamentul ca acesta să nu ofere servicii de transport de persoane între două puncte din statul membru traversat. Aceleași dispoziții se aplică și călătoriei de întoarcere;
f) tranzitează teritoriul unui stat membru, fără a încărca sau a descărcă mărfuri ori fără a îmbarca sau a debarca persoane;
g) efectuează segmentul rutier inițial sau final al unei operațiuni de transport combinat;
Salariul minim pentru conducătorii auto detașați
Un aspect îmbucurător pentru șoferi constă în implementarea salariului minim conform țării de detașare.
Angajatorul trebuie să se asigure că salariul șoferului respectă normele naționale aplicabile conducătorilor auto din țara UE în care angajatul fost detașat.
Aceasta înseamnă că angajatorul trebuie să ajusteze salariul, dacă în țara în care șoferul este detașat salariile sunt mai mari.
Salariile diferă de la o țară la alta și trebuie verificate separat.
Tahograful impus în transportul ușor
Un alt aspect care creează probleme transportului ușor, este obligativitatea folosirii tahografului și respectarea orelor de condus și de odihnă ca și în cazul șoferilor de vehicule grele.
Practic, șoferii vehiculelor cu o greutate între 2,5 și 3,5 tone (inclusiv cele cu remorcă sau semiremorcă), care realizează transporturi internaționale vor fi nevoiți să respecte aceleași reglementări și să își instaleze tahograful în vehicul, asemeni șoferilor vehiculelor de peste 3,5 tone (pentru mai multe informații citește capitolul despre tahograful inteligent de mai jos),
Plafoanele diurnei
Un alt aspect cu avantaje considerabile pentru șoferi îl reprezintă plafoanele diurnei în Pachet de Mobilitate 1.
În țară
În ţară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizaţie, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităţilor şi instituţiilor publice, în limita a trei salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat.
Diurna stabilită pentru personalul instituțiilor publice in țară este de 20 lei/zi. Plafonul de 2,5 ori nivelul pentru instituții publice este 50 lei/zi.
Important! Diurna maximă pe care o poate primi un șofer pe țară este de 50 lei/ zi.
În limita a trei salarii de bază corespunzătoare locului de muncă. Dacă el este angajat cu 2500 RON NET într-o luna cu 20 de zile lucrătoare, diurna lui nu poate sa depășească suma de 2500*3/20= 375 RON
În străinătate
În străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, în limita a trei salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat.
Plafonul aferent valorii a trei salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat se calculează prin raportarea celor trei salarii la numărul de zile lucrătoare din luna respectivă, iar rezultatul se multiplică cu numărul de zile din perioada de delegare/detaşare/desfăşurare a activității în altă localitate, în ţară sau în străinătate;
Diurna stabilită pentru deplasarea personalului instituțiilor publice în afara țării este de 35 Euro/zi.
Spre exemplu, 2.5 *35 euro= 87.5 euro
Se compară această sumă cu limita a 3 salarii de bază de care beneficiază salariatul.
Ce aduce anul 2023? – tahograful inteligent
În 2023 conform Pachet de Mobilitate 1 se va lansa versiunea 2 a tahografului inteligent. Acesta va avea noi funcționalități în ceea ce privește aplicarea legislației UE, precum cabotajul și detașarea lucrărilor, înregistrarea trecerilor de frontieră sau detectarea poziției vehiculului în momentul efectuării unei încărcări/descărcări.
Versiunea 2 a tahografului va crește rezistența la manipulare a datelor tahografului actual.
Montarea tahografului inteligent va începe în august 2023 la vehiculele nou înmatriculate. Pentru vehiculele deja înmatriculate și angajate în transporturi internaționale, montarea se va realiza până în august 2025. În cazul vehiculelor cu tahograf non-inteligent analogic sau digital, montarea va avea loc până la 31 decembrie 2024, iar pentru tahografele inteligente versiunea 1 până în 18 august 2025.
Ce aduce anul 2026?
Începând cu 1 iulie 2026, vehiculele a căror masă maximă autorizată mai mare de 2,5 tone și sunt în transport internațional sau operațiuni de cabotaj vor fi echipate cu tahograful inteligent 2.
În baza informațiilor transmis de tahograf, autoritatea de control competentă poate alege să verifice vehiculul și tahograful. Comunicarea la distanță implementată de către tahograf oferă libera opțiune ca autoritățile să realizeze controale de la distanță. Pentru a fi la curent cu toate modificările noi, verifică constat www.cargotrack.ro.