Legislația română este foarte strictă în ce privește activitatea desfășurată pe vehicule utilitare și de mare tonaj, în sensul că prevede instalarea și utilizarea unui dispozitiv, numit tahograf (aparatul poate fi mecanic, electronic sau digital).
Astfel, companiile care au ca activitate transportul de vehicule de mare tonaj și autovehiculele care au mai mult de 9 locuri, destinate transportului de persoane, și-au dat seama de importanța montării unui tahograf pentru respectarea legii, dar și pentru diminuarea fraudelor. Deși la început șoferii au fost destul de reticenți cu privire la montarea tahografului pe atovehicule și au protestat în acest sens, totuși, într-un final și-au dat seama de importanța și de beneficiile aparatului.
În articolul de mai jos vei descoperi informații importante despre ce este tahograful, care este importanța acestui echipament, cum se obține cardul tahograf, câte tipuri de carduri există și care este semnificația pictogramelor de pe tahograful digital.
În plus, vei afla care sunt tipurile de tahograf existente pe piață și cum se face descărcarea și stocarea datelor din tahograf, precum și alte informații interesante și utile pentru șoferi.
Ce este tahograful digital? – Informații generale
Tahograful digital este acel dispozitiv de control, de mărimea unui radio obișnuit, ce se montează pe un autovehicul de mare tonaj și care monitorizează diverse informații importante.
Aparatul a fost inventat în Germania, în anul 1920, dar a devenit obligatoriu ceva mai târziu (în 1952, în Germania, iar în alte țări din Europa prin 1970).
Începând cu anul 2007 montarea tahografului digital trebuie să fie făcută obligatoriu pentru toate mașinile aflate la prima înmatriculare. De asemenea, conform legislației Uniunii Europene nu doar vehiculele de peste 7,5 tone trebuie dotate cu tahograf digital, ci și vehiculele ușoare, de peste 2,5 tone.
De la dotarea cu tahograf sunt exceptate, totuși, anumite autovehicule:
- vehiculele ce sunt folosite de forţele armate, de apărarea civilă, pompieri sau de forţele competente pentru menţinerea ordinii publice, direct sau sub supravegherea acestora;
- vehiculele utilizate în caz de nevoie la operațiuni speciale, de salvare;
- vehiculele speciale pentru cazuri medicale;
- vehiculele utilizate pentru transportarea circului sau a diferitelor spectacole.
Importanța tahografului
Tahograful digital trebuie montat pe toate autovehiculele de transport pentru declararea timpilor de odihnă, de lucru și de pauză, dar și pentru micșorarea fraudelor în ce privește consumul de combustibil. În plus, dispozitivul este important pentru că ajută la evitarea manipulării diagramelor, la siguranța pasagerilor și la păstrarea vigilenței pe parcursul drumurilor efectuate de șoferi.
Legislația europeană impune anumiți timpi de condus și de odihnă. Astfel, șoferii pot conduce 9 ore pe zi, cu maxim 4 ore și jumătate fără oprire și minim 45 de minute pauză. Pe săptămână pot șofa maxim 56 de ore, fără să depășească 90 de ore pentru o perioadă de 2 săptămâni consecutive. Zilnic trebuie să se odihnească minim 11 ore, iar pe săptămână minim 45 de ore.
Autoritățile au introdus tahograful în mod obligatoriu, pentru că și-au dorit să reducă foarte mult numărul de accidente pe care le produceau conducătorii auto ce conduceau ore în șir, fără să facă pauză. În scurt timp, după montarea tahografelor, s-a putut observa că numărul acestor evenimente a scăzut în mod drastic.
Cum se obține cardul tahograf
Cardul tahograf este eliberat de Autoritatea Rutieră Română. Aici se va depune un dosar ce cuprinde obligatoriu câteva acte importante, cum ar fi cererea tip de la ARR, copie a actului de identitate, copie după permisul de conducere, copie a documentului ce atestă reședința în România, o fotografie tip CI a șoferului, dovadă de plată a taxei pentru eliberarea cartelei de conducător auto. Cardul tahograf este eliberat în circa 15 zile și are valabilitate de 5 ani.
Tipuri de carduri pentru tahograf
Pe piață există mai multe tipuri de carduri pentru tahograf:
- Cardul tahografic pentru conducătorul auto. Este de culoare albă, are valabilitate 5 ani și nu este transmisibil, încărcarea datelor făcându-se manual. El stochează informația pentru 28 de zile de activitate;
- Cardul tahografic pentru service. Are culoarea roșie, valabilitate 1 an, este folosit de către specialiștii de la atelier. Cardul are un cod PIN ce se blochează după 5 introduceri greșite și se folosește pentru activarea, montarea și salvarea datelor;
- Cardul tahografic pentru autoritatea de control. Are culoare albastră, valabilitate 2 ani, aparține autorității de control, eliberându-se pentru autorități cu scopul de a citi și verifica datele înregistrate de tahograf;
- Cardul tahografic pentru operatorul de transport. Acest card are culoarea galbenă, o valabilitate de 5 ani și permite blocarea și descărcarea datelor.
Pictogramele de pe tahograful digital și semnificația lor
Pentru a reuși citirea raportului imprimat de tahograful digital este bine să se cunoască pictogramele utilizate. Acestea pot fi împărțite în:
- pictograme de bază;
- combinații de pictograme;
- pictograme specifice fiecărui model de tahograf.
5. Obligațiile șoferilor deținători de carduri de tahograf
Șoferii care au un card tahograf trebuie să cunoască și responsabilitățile care decurg de aici:
- Obligatoriu vor respecta timpii de odihnă și de pauză stabiliți de legislație;
- Înainte de a pleca la drum șoferul trebuie să introducă cardul în slotul 1;
- Datele care nu se înregistrează automat trebuie introduse de șofer manual;
- Conducătorul auto va cunoaște exact cum să folosească selectorul de activități;
- În cazul în care este oprit în trafic, șoferul va prezenta cardul;
- Dacă se defectează tahograful în timpul cursei, conducătorul auto este obligat să înregistreze manual activitatea;
- Dacă nu are card, șoferul nu poate conduce un vehicul dotat cu tahograf;
- Nu este voie ca un șofer să utilizeze cardul altui șofer.
Tipurile de tahograf existente pe piață
Pe piață există diferite tipuri de tahograf: analogice, electronice și digitale. Ele se află la dispoziția companiilor de transport marfă și urmăresc dezvoltarea și modernizarea serviciilor de transport, eliminarea situațiilor în care șoferii ascund situațiile în care mint cu privire la timpii de odihnă și de pauză ce trebuie respectați.
Tahografe mecanice / analogice
Tahografele mecanice sau analogice se folosesc de un sistem de cuplaje mecanice pentru a transfera diferite date de la cutia de viteze. Aceste aparate au apărut între anii 1970-1980. Pe ele nu se pot monta sisteme de limitarea a vitezei, așa că sunt înlocuite tot mai mult de tahografele digitale.
Un tip de dispozitiv analog este tahograful cu disc. Se introduce o diagramă în aparat, atunci când se începe lucrul, apoi se scoate la sfârșit de zi, când s-a terminat programul de muncă. Diagrama se păstrează 28 de zile de către șofer, apoi se predă managerului de flote auto sau patronului.
Tahografe electronice
Tahograful electronic este un dispozitiv care face transferul de la impulsor la tahograf, cu ajutorul unui cablu electric. Cel mai utilizat tip de astfel de tahograf este 1318 cu inscripționare automată a timpilor de lucru. Acuratețea sa este mai scăzută comparativ cu cea a tahografelor digitale, astfel încât dispozitivele electronice sunt și ele înlocuite de acestea din urmă.
Tahografe digitale
Tahograful digital este conectat la motorul camionului pentru a citi viteza acestuia, detectând dacă vehiculul este sau nu în mișcare. De pe 1 ianuarie 2007 este obligatorie montarea lui pe vehicule la prima înmatriculare. El permite stocarea informațiilor în memoria internă, acestea demonstrând dacă s-a respectat legislația. Tahografele digitale se înscriu printre ultimele inovații în domeniu, pentru înregistrarea datelor fiind folosite carduri și au interfețe similare pentru ușurința în utilizare:
- butonul enter, care accesează meniul principal și confirmă opțiunea pe care o selectează șoferul;
- butonul de anulare, iese din meniul principal și deselectează opțiunea curentă;
- butoanele 1 și 2, care corespund fiecărui dintre cele două carduri de șofer ce pot fi introduse în aparat.
Stocarea și descărcarea datelor din tahograf
Informațiile trebuie păstrate în memoria internă sau în copii ale datelor pentru cel puțin un an (pentru a da răgaz organelor de control să le inspecteze). Ele sunt utilizate pentru a demonstra respectarea DHL (timpii de conducere și odihnă), în conformitate cu legislația UE, care ține cont de perioada în care șoferii pot conduce în așa fel încât să nu le fie afectată sănătatea sau siguranța.
Datele se descarcă cu ajutorul unui dispozitiv special, în stații specializate sau de la distanță. Este important ca la centru, la sediul companiei, să existe un cablu de transfer și să fie instalat un software special. Managerul de flotă poate opta și pentru realizarea unui abonament la un furnizor care oferă servicii de descărcare a datelor de pe tahograf, deoarece această metodă este una extrem de sigură, care permite descărcarea și citirea datelor de câte ori este necesar într-o lună.
Pentru a ușura munca șoferilor, unele dintre companii au ales să crească siguranța, să reducă costurile și să-și știe mereu șoferii în siguranță, externalizând serviciile de monitorizare GPS și control a flotei de mașini. Astfel, ele au optat pentru diferite pachete interesante în acest sens, cum ar fi pachetul pentru monitorizare GPS standard sau pachetul premium, bucurându-se de un spectru larg de supraveghere. Principalele avantaje care decurg din acest serviciu sunt: costuri mult mai mici de achiziție, dispariția întreruperilor din activitatea flotei, lejeritatea în descărcarea datelor, eliminarea riscului de a primi amenzi.
Alte informații despre tahograful digital, utile pentru șoferi
Legislația europeană este foarte clară în privința existenței unui tahograf pe mașinile transportatoare de marfă sau persoane. Practic, ele nu pot circula fără montarea unui astfel de aparat la bord. Dispozitivul va citi informația din cutia de viteze sau din computerul de bord, transmițând-o digital la tahograf. Informația va fi înregistrată pe card.
Companiile ce dețin flote auto trebuie să doteze vehiculele cu tahografe digitale, să preia, să stocheze și să realizeze copii ale datelor stocate, să verifice tahografele periodic cu ajutorul unui service autorizat și să descarce datele la fiecare trei luni. Este interzisă manipularea tahografelor pe durata deplasării vehiculelor.
Dacă un șofer manipulează ilegal datele tahografului, atunci va putea trece prin câteva situații: primește amendă (inclusiv compania), poate fi pedepsit cu închisoarea, i se confiscă vehiculul sau i se va retrage licența de transport.
Tahografele digitale vor înregistra următoarele informații:
- distanța care este parcursă și viteza cu care merge autovehiculul;
- măsurarea timpului deplasării;
- punctul de începere, punctul de încheiere, poziția la fiecare trei ore (dacă sunt conectate la un sistem de navigație prin satelit);
- cine este conducătorul auto (identitatea sa);
- activitatea desfășurată de șofer;
- diferite informații cu privire la control, calibrare și repararea tahografului;
- evenimente și anomalii.
Există unele posibile probleme cu care se pot confrunta tahografele: cele legate de vitezometru, blocarea cardului de șofer, neînregistrarea datelor pe diagramă.
Din 21 august 2023 autovehiculele comerciale noi, care efectuează deplasări internaționale, trebuie echipate cu a doua generație de tahograf inteligent, care are anumite avantaje: ușurința în utilizare, vizibilitatea tahografului, evitarea erorilor de operare inutile, mai multe opțiuni pentru conectarea telefoanelor inteligente și a tabloului de bord cu tahograful. Pe lângă monitorizarea timpilor de condus și de odihnă, tahograful inteligent va înregistra operațiunile de cabotaj și detașarea șoferilor. În plus, el va permite autorităților de control să citească informații de la distanță. Astfel, tahograful inteligent ofer următoarele funcționalități:
- înregistrează automat trecerile de frontieră;
- înregistrează încărcarea și descărcarea;
- înregistrează poziția mașinii;
- țara în care se află automobilul se va afișa automat;
- are un semnal de mișcare suplimentar.
În concluzie, tahograful digital, această invenție ingenioasă, a oferit societăților de transport posibilitatea de a avea un acces facil la toate informațiile care înainte erau înregistrate pe diagrama tahografului analog, dar și posibilitatea de a observa dacă șoferii lor încalcă timpii de condus și de odihnă impuși.