În Franța a intrat în vigoare un nou decret, care stabilește noi sancțiuni în ceea ce privește programul de lucru și perioadele de odihnă.
Decretul nr. 2020-1088 din 24 august 2020 publicat în Jurnalul Oficial pe 26 august 2020 introduce două noi infracțiuni referitoare la perioada de repaus săptămânal aplicabilă transportului rutier de marfă.
a) Dacă perioada obligatorie de efectuare a repausului săptămânal este întârziată cu mai puțin de 12 ore după 6 perioade consecutive de 24 de ore de la perioada de odihnă săptămânală anterioară, amenda este 750 de euro.
b) Dacă perioada obligatorie de efectuare a repausului săptămânal este întârziată cu 12 sau mai multe ore după 6 perioade consecutive de 24 de ore de la perioada de odihnă săptămânală anterioară, amenda este 1.500 de euro.
Conform Reg. (CE) 561/2006, perioada de odihnă săptămânală trebuie să înceapă cel târziu la sfârșitul a 6 perioade de 24 de ore (de la sfârșitul perioadei de odihnă săptămânală anterioare).
Decretul 2020-1088 este aplicabil din 27 august 2020 și poate fi consultat/descărcat (în limba franceză) accesând link-ul – https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000042263180&categorieLien=id
Șoferii de autoutilitare nu mai pot petrece perioadele de repaus în cabină
Franța a reglementat efectuarea perioadelor de repaus zilnic și săptămânal pentru șoferii de vehiculelor comerciale ușoare de până în 3.5 tone.
Decretul nr. 20201104 din 31 august 2020, publicat în Monitorul Oficial din Franța pe 2 septembrie, care a intrat în vigoare începând cu 3 septembrie, le interzice șoferilor de autoutilitare de până în 3.5 tone să-și mai petreacă perioadele de repaus zilnic și săptămânal în cabină
Conform decretului, perioadele de repaus zilnic și săptămânal trebuie efectuate în locuri care să respecte anumite standarde de siguranță, confort și igienă.
În cazul unui control, șoferii de autoutilitare trebuie să prezinte dovezi referitoare la locul unde și-au petrecut aceste repausuri constând în facturi de la hotel, contracte de închiriere locuință, rezervări online sau adresele prietenilor și toate datele de contact în cazul în care perioada de repaus nu a fost petrecută într-un loc clasificat pentru a oferii servicii de cazare.
De asemenea, șoferii vehiculelor comerciale ușoare de până la 3.5 tone sunt obligați să-și noteze perioadele de muncă și odihnă în “livret individuel de controle”, un document similar cu foaia de parcurs din România, dar care conține toate detaliile despre cursă, perioade de muncă și odihnă, respectiv locurile unde au fost petrecute pauzele.
Amenzi de până la 1.500 de euro pentru angajator (transportator)
Decretul stabilește și o sancțiune contravențională pentru încălcarea prevederilor articolului L. 3313-4 din Codul Transporturilor, introdus de articolul 102 din legea orientării mobilității.
Astfel, în cazul în care angajatorul (transportatorul) îl va determina pe angajat (șofer) să-și efectueze perioadele de repaus zilnic sau săptămânal la bordul vehiculului sau într-o unitate de cazare care nu oferă condiții de siguranță, confort și igienă, acesta va primi o amendă din clasa V, care poate ajuge până la 1.500 de euro.