Pachetul Mobilitate 1

Viitorul transportului românesc în pericol, Parlamentul European a votat Pachetul Mobilitate 1

Viitorul transportului românesc în pericol,                               Parlamentul European a  votat Pachetul Mobilitate 1
Pachetul Mobilitate 1

Pe 9 iulie 2020, Parlamentul European a adoptat, cu o majoritate de voturi, Pachetul Mobilitate 1, un set de reglementări controversate care formalizează practici considerate discriminatorii în transportul rutier european.

Decizia a fost luată într-un context sensibil, marcat de criza COVID-19, fără a ține cont de efectele deja resimțite în sectorul transporturilor, unul dintre cele mai afectate domenii economice din Uniunea Europeană.

Prin acest vot, Parlamentul a deschis un nou capitol, criticat de mulți ca fiind o abandonare a principiilor pieței unice europene, cum ar fi libera circulație a serviciilor și a forței de muncă.

Sub influența intereselor politice interne ale unor state membre, eurodeputații au aprobat măsuri majore fără o analiză de impact clară, contrar valorilor promovate de Tratatele Uniunii și de obiectivele Pactului Ecologic European.

Pierderi estimate pentru România în urma Pachetului Mobilitate 1

Specialiștii atrag atenția că aplicarea prevederilor din Pachetul Mobilitate 1, care intră în vigoare începând din acest an, va avea un impact sever asupra transportatorilor români și asupra economiei naționale.

Pe termen mediu și lung, specialiștii prognozează că România ar putea pierde în jur de 200.000 de șoferi profesioniști, împreună cu familiile acestora, ceea ce ar putea declanșa o criză profundă pe piața muncii din domeniul transporturilor.

În plus, circa 30% dintre operatorii de transport români ar putea dispărea de pe piață, neavând resursele necesare pentru a supraviețui impactului dublu al noilor reglementări și al crizei COVID-19.

Și mai grav, se preconizează că până la jumătate dintre firmele rămase care activează în transportul rutier internațional vor decide să își relocheze sediul în altă țară, înainte ca toate prevederile pachetului să intre complet în vigoare – adică în următoarele 18 luni.

Obligațiile impuse prin Pachetul Mobilitate 1 – Impact puternic pentru transportatorii est-europeni

Deși prevederile Pachetului Mobilitate 1 sunt, în teorie, aplicabile tuturor statelor membre în mod egal, în practică efectele sunt dezechilibrate. Operatorii din Europa de Est, inclusiv cei români, vor fi afectați disproporționat, întrucât noile măsuri limitează considerabil capacitatea acestora de a mai efectua transport rutier internațional în Europa de Vest.

Cele mai importante obligații impuse de Pachetul Mobilitate 1:

  • Întoarcerea obligatorie a camioanelor în țara de origine la fiecare 8 săptămâni, ceea ce generează costuri suplimentare și întrerupe activitatea operațională eficientă.
  • Restricționarea cabotajului, prin introducerea unei pauze obligatorii de 4 zile între operațiuni în aceeași țară, dar și extinderea regulilor de cabotaj asupra curselor rutiere inițiale sau finale din transportul combinat.
  • Aplicarea Regulamentului Roma I în transporturi, împreună cu reglementările privind detașarea șoferilor. Acestea permit doar transport bilateral, tranzit și maximum două operațiuni de cross-trade, excluzând alte forme de detașare.
  • Întoarcerea forțată a șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni și interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabina camionului. Angajatorii trebuie să asigure revenirea șoferului fie la sediul firmei, fie la domiciliul acestuia.
  • Extinderea reglementărilor asupra vehiculelor de peste 2,5 tone implicate în transportul internațional. Acestea vor intra sub incidența regulilor privind accesul la profesie și piață, începând cu 21 de luni de la intrarea în vigoare a noilor norme.
  • Începând cu 1 iulie 2026, aceleași vehicule de peste 2,5 tone vor trebui să respecte și regulile privind timpul de conducere și odihnă, la fel ca vehiculele grele.

Când se aplică prevederile Pachetului Mobilitate 1?

Pachetul Mobilitate 1 a fost adoptat oficial și va intra în vigoare odată cu publicarea sa în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Totuși, prevederile incluse în pachet nu se aplică simultan, ci au termene diferite de implementare, după cum urmează:

  • Regulile privind detașarea șoferilor vor deveni aplicabile la 18 luni de la data publicării.
  • Normele referitoare la timpii de conducere și de odihnă, inclusiv obligația întoarcerii periodice a șoferilor, vor intra în vigoare la 20 de zile de la publicare.
  • Obligația întoarcerii camioanelor la sediul firmei, precum și modificările privind accesul la piață și la profesie, se vor aplica tot la 18 luni de la momentul publicării în Jurnalul Oficial al UE.

Este important ca operatorii de transport să urmărească cu atenție aceste termene, pentru a putea implementa la timp modificările impuse și pentru a evita sancțiunile.

Reacția transportatorilor români și a autorităților

Transportatorii români s-au opus constant adoptării Pachetului Mobilitate 1, un proiect susținut intens de statele din vestul Europei.

După adoptarea controversatului pachet legislativ, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), alături de europarlamentarii români, au solicitat intervenția Guvernului României.

Aceștia au cerut în mod oficial ca autoritățile să atace Pachetul Mobilitate 1 la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), în încercarea de a proteja interesele operatorilor români de transport rutier și de a limita efectele negative ale noilor reglementări asupra economiei naționale.

5/5 - (4 голоса)
Vlad

Sharing is caring

Facebook
Twitter
LinkedIn
заказать сейчас
1
нужна помощь?
Здравствуйте!
Как мы можем помочь?