Pachetul Mobilitate 1

Noi reglementări ale Pachetului Mobilitate 1

Noi reglementări ale Pachetului Mobilitate 1
Noi reglementări ale Pachetului Mobilitate 1

Pentru o gestionare eficientă a activității de transport și o coordonare clară a flotei, este esențial să ai acces la informații detaliate și actualizate. Reglementările Pachetului Mobilitate 1 influențează direct modul în care operezi în spațiul european, iar lipsa de informare poate duce la sancțiuni sau pierderi financiare.

Anul 2022 a adus modificări semnificative în ceea ce privește Pachetul de Mobilitate 1, iar noile condiții impun o adaptare rapidă. Pentru a rămâne competitiv, trebuie să urmărești constant evoluția acestor reglementări ale Pachetului Mobilitate 1 și să înțelegi impactul lor asupra activității tale zilnice.

Pe măsură ce legislația europeană continuă să se schimbe, vor apărea noi ajustări legate de Pachetul de Mobilitate 1, motiv pentru care este important să fii mereu informat. În acest articol, îți oferim toate datele esențiale pentru a înțelege noile reglementări ale Pachetului Mobilitate 1 și modul în care te poți adapta eficient la ele.

Documente obligatorii la bordul vehicululuiNoi reglementări ale Pachetului Mobilitate 1

În contextul noilor reglementări ale Pachetului Mobilitate 1, este esențial ca fiecare șofer care efectuează transport rutier internațional în UE să dețină la bord toate documentele prevăzute de legislație. Lipsa acestora poate duce la amenzi și reținerea vehiculului de către autoritățile din statele membre.

Lista documentelor obligatorii la bord:

  • Contractul de muncă – însoțit de o traducere în limba țării tranzitate;
  • CMR-ul – documentul de transport internațional pentru fiecare cursă;
  • Декларация IMI – completată și înregistrată în sistemul european de informare;
  • Atestatul Macron – acolo unde legislația statului respectiv îl solicită (ex: Franța);
  • Formularul A1 – care dovedește plata contribuțiilor sociale în țara de origine;
  • Discurile tahografului (pe hârtie) – pentru perioadele de condus și repaus;
  • Documentele personale ale șoferului – buletin, permis de conducere, certificate și atestate profesionale valabile.

Respectarea acestor cerințe este o obligație legală impusă de noile reglementări ale Pachetului Mobilitate 1 și asigură evitarea sancțiunilor în timpul controalelor transfrontaliere.

Declarațiile IMI – Obligatorii în cadrul noilor reglementări ale Pachetului Mobilitate 1

În conformitate cu noile reglementări ale Pachetului Mobilitate 1, completarea declarației IMI a devenit o cerință esențială pentru toți șoferii detașați în spațiul Uniunii Europene.

Această declarație trebuie înregistrată în platforma IMI (Internal Market Information System) cel târziu până la începutul perioadei de detașare, indiferent de durata acesteia.

Scopul principal, conform Comisiei Europene, este de a sprijini funcționarea corectă a pieței unice europene, prin facilitarea cooperării administrative între statele membre și prin creșterea transparenței în ceea ce privește detașarea lucrătorilor.

Prin urmare, fiecare șofer care efectuează o încărcare sau descărcare într-un stat membru UE are obligația de a fi înregistrat în IMI, iar declarația completată trebuie să se afle la bordul vehiculului, în caz de control. Pentru mai multe informații, accesează acest link.

Pentru detalii suplimentare și acces direct la platformă, poți vizita portalul oficial здесь.

Formularul A1 – Document esențial în cadrul noilor reglemăntări ale Pachetului Mobilitate 1

În contextul noilor reglementări ale Pachetului Mobilitate 1, formularul A1 este unul dintre documentele obligatorii pe care șoferul trebuie să le aibă la bordul vehiculului, în cazul detașărilor internaționale în UE.

Acest formular atestă faptul că șoferul rămâne asigurat în sistemul de securitate socială al țării de origine, chiar dacă lucrează temporar într-un alt stat membru.

Lipsa formularului A1 în cazul unui control poate duce la amenzi și la probleme administrative pentru companie.

Deși obținerea lui poate presupune timp și birocrație, CargoTrack îți oferă sprijin în acest proces, astfel încât tu să respecți toate cerințele legale fără bătăi de cap.

Pentru mai multe informații despre obținerea formularului A1 și suportul oferit, intră здесь.

Licența de transport 2,5 -3,5 toneObligație impusă de noile reglemăntări ale Pachetului Mobilitate 1

Una dintre schimbările importante aduse de reglementările ale Pachetului Mobilitate 1 vizează operatorii care folosesc vehicule cu masa totală autorizată între 2,5 și 3,5 tone.

Aceștia sunt acum obligați să obțină licență de transport, emisă de Autoritatea Rutieră Română (ARR), similar cu cerințele impuse pentru vehiculele de peste 3,5 tone.

Acest pas birocratic a devenit un obstacol pentru unii administratori de flotă, mai ales pentru firmele mici care nu aveau anterior nevoie de această licență.

Pentru a verifica statutul vehiculelor și datele din Registrul Electronic Național al Operatorilor de Transport, ARR a pus la dispoziție un portal oficial. Accesul la aceste informații necesită crearea unui cont și plata unui abonament anual în valoare de 41 RON.

Pentru mai multe detalii privind obținerea licenței de transport pentru categoria 2,5 – 3,5 tone, accesează acest link.

Timpul de condus – Reguli impuse de noile reglemăntări ale Pachetului Mobilitate 1

Conform reglementărilor ale Pachetului Mobilitate 1, timpii de condus au fost clarificați și standardizați la nivel european pentru a asigura siguranța rutieră și condiții echitabile de muncă.

Șoferii pot conduce:

  • Până la 9 ore pe zi, cu posibilitatea de extindere la 10 ore, de cel mult două ori pe săptămână;
  • Maximum 56 de ore într-o săptămână și cel mult 90 de ore cumulate în două săptămâni consecutive.

În situații speciale, șoferii pot depăși aceste limite cu 1–2 ore suplimentare, dacă este necesar pentru a ajunge acasă sau la sediul firmei înaintea repausului săptămânal.

Ce include timpul de lucru al șoferului

Timpul de lucru nu înseamnă doar condusul efectiv. Sunt incluse și activități precum:

  • Încărcarea și descărcarea mărfurilor;
  • Asistența pasagerilor (în cazul transportului de persoane);
  • Curățenie și întreținere tehnică a vehiculului;
  • Supravegherea operațiunilor de încărcare;
  • Completarea actelor și formalităților administrative.

Revenirea la bază – Obligație importantă

Conform noilor reglementări ale Pachetului de Mobilitate 1, cel puțin o dată la fiecare patru săptămâni, șoferul trebuie să fie readus la sediul companiei sau la domiciliu pentru a beneficia acolo de un repaus săptămânal complet sau pentru a recupera o perioadă de repaus redus anterior.

Această prevedere este menită să asigure o mai bună protecție socială a conducătorilor auto și este monitorizată strict în controalele de pe teritoriul UE.

Noi reglementări ale Pachetului Mobilitate 1
Noi reglementări ale Pachetului Mobilitate 1

Șoferii care NU intră sub incidența Directivei detașării – conform noilor reglementări ale Pachetului Mobilitate 1

Conform art. 5^3 din Legea nr. 16/2017, modificată prin Ordonanța Guvernului nr. 12/2022, anumite categorii de șoferi sunt excluse de la aplicarea Directivei privind detașarea transnațională. Aceste excepții au fost introduse în contextul reglementărilor ale Pachetului Mobilitate 1 și vizează situațiile în care nu se consideră că șoferul este detașat, chiar dacă operează pe teritoriul altor state membre.

Șoferii care NU intră sub incidența directivei detașării sunt cei care:

a) Efectuează transport rutier bilateral de mărfuri (din statul de stabilire către alt stat și invers).

b) Realizează, pe lângă transportul bilateral, o activitate suplimentară de încărcare și/sau descărcare în statele membre sau țări terțe pe traseu, atâta timp cât nu încarcă și nu descarcă în același stat membru.

c) Efectuează maximum două activități suplimentare de încărcare/descărcare în timpul unei curse bilaterale (una în drumul dus și una în cel de întoarcere), cu condiția să nu încarce/descarce în același stat și să nu fi efectuat alte activități înainte.

d) Efectuează transport rutier bilateral de persoane (autocar/microbuz).

e) În cadrul transportului de persoane, realizează îmbarcări sau debarcări în tranzit, fără a efectua transport între două puncte din același stat membru (fără cabotaj).

f) Tranzitează teritoriul unui stat membru fără activitate economică – adică fără încărcare, descărcare, îmbarcare sau debarcare.

g) Este implicat doar în segmentul rutier inițial sau final al unui transport combinat (de exemplu: camion + tren sau camion + navă), fără a efectua alte operațiuni de transport în statul membru respectiv.

Salariul minim pentru conducătorii auto detașați conform noilor reglementări ale Pachetului Mobilitate 1

Una dintre prevederile esențiale din cadrul reglementărilor Pachetului Mobilitate 1 este legată de respectarea salariului minim al țării în care șoferul este detașat.

Această măsură vine ca un avantaj pentru șoferi, deoarece le oferă dreptul la o remunerație echitabilă, în funcție de legislația națională a statului în care își desfășoară activitatea temporar.

Ce înseamnă concret?

Angajatorul are obligația legală de a plăti șoferului detașat cel puțin salariul minim în vigoare în țara gazdă.
Dacă salariul din acea țară este mai mare decât cel oferit în România, trebuie făcută ajustarea corespunzătoare.

Aceasta nu este o opțiune, ci o obligație fermă, iar nerespectarea poate atrage amenzi și interdicții.

⚠️ Внимание!

  • Salariile diferă semnificativ de la o țară la alta.
  • Informațiile privind salariile minime trebuie verificate individual pentru fiecare stat membru.
  • Unele țări aplică și suplimente obligatorii (ex: pentru ore de noapte, concediu, weekend etc.), nu doar un salariu minim orar.

Prin urmare, este crucial ca fiecare companie de transport să fie bine informată și să respecte în mod clar aceste reglementări ale Pachetului Mobilitate 1 pentru a evita penalizările și a garanta condiții corecte de muncă pentru șoferi.

Tahograful impus în transportul ușor

Un element nou și dificil pentru mulți operatori de transport ușor este obligația de a monta tahograf și de a respecta regulile privind timpul de condus și odihnă, exact ca în cazul transportului greu.

Concret, șoferii vehiculelor între 2,5 și 3,5 tone (inclusiv autoutilitarele cu remorcă sau semiremorcă) care efectuează transport internațional vor fi obligați să se conformeze acelorași reglementări aplicabile camioanelor mari.

Ce presupune acest lucru?

  • Instalarea tahografului digital în vehicul;
  • Respectarea orelor maxime de condus zilnic și săptămânal;
  • Pauze obligatorii și perioade minime de repaus;
  • Înregistrarea activităților și păstrarea datelor conform legii.

Aceste cerințe se regăsesc clar în noile reglementări ale Pachetului Mobilitate 1 și sunt menite să asigure condiții egale pe piața transporturilor, indiferent de tonajul vehiculului.

Pentru detalii suplimentare despre ce presupune instalarea și utilizarea corectă a tahografului inteligent, îți recomandăm să consulți secțiunea dedicată tahografului inteligent din articol.

Plafoanele diurnei – un beneficiu important în reglementările Pachetului Mobilitate 1

Un element esențial pentru șoferii profesioniști este reprezentat de plafoanele diurnei, prevăzute clar în noile reglementări ale Pachetului Mobilitate 1.

Diurna în țară

Pentru deplasările interne, plafonul maxim admis este de 2,5 ori valoarea diurnei legale stabilite pentru angajații instituțiilor publice, adică 50 lei/zi, având în vedere că nivelul de bază este 20 lei/zi.

Totuși, suma totală a diurnei nu poate depăși limita a trei salarii de bază, împărțită la numărul de zile lucrătoare.
Exemplu: dacă salariul net este 2.500 RON și luna are 20 de zile lucrătoare, plafonul maxim de diurnă este de 375 RON/zi (2500*3/20).

Diurna în străinătate

Pentru deplasările externe, valoarea standard stabilită este de 35 euro/zi, iar plafonul maxim este de 2,5 ori această sumă, adică 87,5 euro/zi.

Și în acest caz, plafonul total lunar nu poate depăși limita celor trei salarii de bază ale angajatului, raportată la perioada în care a fost detașat.

Ce aduce anul 2023? – tahograful inteligent

Anul 2023 a marcat o etapă importantă în aplicarea Pachetului de Mobilitate 1, odată cu lansarea versiunii 2 a tahografului inteligent.

Acest nou model vine cu funcții extinse: înregistrarea automată a trecerilor de frontieră, localizarea exactă la încărcare și descărcare, precum și facilitarea controalelor privind cabotajul și detașarea lucrătorilor.

Un alt avantaj major este siguranța crescută – versiunea 2 oferă protecție sporită împotriva manipulării frauduloase a datelor.

Calendarul implementării

  • August 2023: montare obligatorie pe toate vehiculele nou înmatriculate.
  • Până la 31 decembrie 2024: vehiculele cu tahograf analogic sau digital standard trebuie echipate cu tahograf inteligent.
  • Până la 18 august 2025: vehiculele care au deja tahograf inteligent versiunea 1 trebuie să treacă la versiunea 2.
  • August 2025: termen final pentru toate vehiculele implicate în transporturi internaționale.

Prin aceste reglementări ale Pachetuui Mobilitate 1 urmăresc o mai bună transparență și eficiență în transportul rutier internațional.

Ce schimbări aduce anul 2026?

Începând cu 1 iulie 2026, toate vehiculele care depășesc 2,5 tone masă maximă autorizată și efectuează transport internațional sau operațiuni de cabotaj vor trebui să fie echipate cu tahograful inteligent versiunea 2.

Acest dispozitiv va permite transmiterea automată a datelor relevante către autoritățile de control, care pot decide astfel dacă este necesară o oprire pentru verificare.

Comunicarea la distanță între tahograf și autorități înseamnă că verificările vor putea fi făcute rapid, fără oprirea fiecărui vehicul în parte.

Pentru a rămâne informat în timp real cu privire la noile reglementări și cerințe impuse de Pachetul Mobilitate 1, urmărește constant actualizările de pe www.cargotrack.md.

Noi reglementări ale Pachetului Mobilitate 1
Noi reglementări ale Pachetului Mobilitate 1
5/5 - (6 голосов)
Vlad

Sharing is caring

Facebook
Twitter
LinkedIn
заказать сейчас
1
нужна помощь?
Здравствуйте!
Как мы можем помочь?